WIADOMOŚCI

Piastri zdeklasował rywali w kwalifikacjach do sprintu, SQ3 bez Mercedesa i Hamiltona
Piastri zdeklasował rywali w kwalifikacjach do sprintu, SQ3 bez Mercedesa i Hamiltona © McLaren

Lider mistrzostw świata nie pozostawił złudzeń swoim rywalom w sprinterskiej czasówce na torze Spa-Francorchamps. Pewnie pokonał w niej Maxa Verstappena i Lando Norrisa, ustanawiając kwalifikacyjny rekord obiektu. Zmagania obfitowały w kilka niespodzianek, na czele z brakiem w SQ3 obu samochodów Mercedesa oraz Lewisa Hamiltona.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Po raptem godzinie przygotowań kierowcy przystąpili do sprinterskiej czasówki na torze Spa-Francorchamps, rozgrywanej oczywiście w skróconym formacie i z obowiązkiem używania pośrednich opon w SQ1 oraz SQ2. Warunki pogodowe poprawiły się w porównaniu do wcześniejszego treningu. Temperatura powietrza wynosiła 22 stopnie Celsjusza, natomiast nawierzchni 39.

SQ1: Piastri, Verstappen i Norris zdecydowanie najszybsi, wpadki Hamiltona i Antonellego

Po kilkunastu sekundach oczekiwania kierowcy sprawnie zaczęli opuszczać aleję serwisową, a jako pierwszy uczynił to Isack Hadjar. Nieco dłużej w swoich garażach poczekali jedynie reprezentanci Red Bulla i Astona Martina. Przy samochodzie Maxa Verstappena kamery telewizyjne uchwyciły nawet gorączkowe prace mechaników w tylnym obszarze RB21.

O ile w treningu kierowcy stronili od poważniejszych przygód, o tyle już po kilku minutach takową zaliczył Andrea Kimi Antonelli. Zawodnik z Bolonii wykonał pełny obrót - obejmujący pułapkę żwirową - na wyjściu z zakrętu Stavelot.


Jeśli chodzi o czołowe rezultaty, te ponownie na swoim koncie zapisała czołowa trójka mistrzostw świata, która zdecydowanie wyprzedzała resztę stawki. Kolejność okazała się taka sama jak w treningu, czyli Oscar Piastri, Verstappen i Lando Norris. Trójca ta zrezygnowała ze swoich szybkich przejazdów w samej końcówce.

Ta z kolei kompletnie nie wyszła Antonellemu i Lewisowi Hamiltonowi, którzy znajdowali się w strefie zagrożenia. Włoch w ogóle się nie poprawił i zajął ostatnie miejsce, a siedmiokrotny mistrz świata obrócił się w ostatniej szykanie. Tym samym nie tylko odpadł na etapie SQ1, lecz także wywołał żółtą flagę, która przeszkodziła wielu kierowcom.


Chwilową przerwę od niej wykorzystał jedynie Oliver Bearman, zapewniając sobie awans rzutem na taśmę. Tyle szczęścia nie mieli Alex Albon, Nico Hulkenberg oraz Franco Colapinto, którzy podzielili los Hamiltona i Antonellego. W międzyczasie FIA poinformowała o późniejszym starcie drugiego segmentu ze względu na konieczność usunięcia żwiru w środkowym sektorze.

SQ2: sporo zaskakujących awansów i wpadka Russella

Duet McLarena nie zwlekał z opuszczeniem swoich garaży i od razu zameldował się na torze. W bezpośrednim pojedynku zdecydowanie lepszy okazał się Piastri, który ustanowił rekordy we wszystkich sektorach, jednakże jego kółko zostało anulowane z powodu złamania limitów na szczycie Raidillon.

W końcówce segmentu reszta stawki pojawiła się na arenie zmagań, dzięki czemu w czołówce zrobiło się bardzo kolorowo. Verstappen aż o 0,599 sekundy wyprzedził Norrisa, a przed Brytyjczyka wskoczył też Charles Leclerc. Regulaminową próbę zaliczył w końcu Piastri, ale nie był w stanie wyprzedzić holendersko-monakijskiego duetu.

W kolejnych sekundach na mecie zaczęli meldować się jednak kolejni kierowcy na świeżych oponach, w związku z czym doszło do sporych przetasowań. Świetne kółka przejechali m.in. zawodnicy Haasa czy Gabriel Bortoleto, którzy zdołali awansować do SQ3. Sztuka ta udała się również Pierre'owi Gasly'emu, Carlosowi Sainzowi czy Isackowi Hadjarowi.

W pewnym momencie w strefie zagrożenia znajdował się Norris, aczkolwiek ten pojechał znakomite finałowe okrążenie, dzięki któremu wykręcił najlepszy rezultat. 10. pozycję zajął za to Piastri. Przepustki do SQ3 nie uzyskali z kolei przedstawiciele Astona Martina, Liam Lawson, Yuki Tsunoda oraz dość niespodziewanie George Russell. Oznaczało to, że żaden z kierowców Mercedesa nie znalazł się w finale sprinterskiej czasówki.


SQ3: pokaz mocy Piastriego, Ocon najlepszy w środku stawki

Długość nitki belgijskiego toru i raptem 8 minut sesji sprawiły, że zespoły ograniczyły się do wykonania jednego pomiarowego okrążenia na miękkim ogumieniu. W związku z tym dopiero po przekroczeniu półmetku segmentu aleję serwisową opuścił Norris, a za nim pozostała dziewiątka.


Na kluczowym okrążeniu swoją moc pokazał jednak Piastri, który ustanowił rekord kwalifikacyjny toru Spa-Francorchamps, wyprzedzając 2. Verstappena o 0,477 sekundy. 3. lokata przypadła Norrisowi, ale jego strata wyniosła aż 0,618 sekundy. Blisko wyniku Brytyjczyka zakręcił się Leclerc.

Jeśli chodzi o rywalizację w środku stawki, tutaj najlepszy okazał się Esteban Ocon, który był bardzo szybki zwłaszcza w 1. sektorze. Na kolejnych miejscach uplasowali się: Sainz, Bearman, Gasly, Hadjar oraz Bortoleto.

Wyniki

# Kierowca Czas Opony
1

Oscar Piastri

McLaren

1:41.769
M
2

Max Verstappen

Red Bull

1:42.043
+0.274 s
M
3

Lando Norris

McLaren

1:42.068
+0.299 s
M
4

Fernando Alonso

Aston Martin

1:42.427
+0.658 s
M
5

George Russell

Mercedes

1:42.650
+0.881 s
M
6

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:42.711
+0.942 s
M
7

Lance Stroll

Aston Martin

1:42.736
+0.967 s
M
8

Charles Leclerc

Ferrari

1:42.763
+0.994 s
M
9

Carlos Sainz

Williams

1:42.776
+1.007 s
M
10

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:42.806
+1.037 s
M
11

Esteban Ocon

Haas

1:42.822
+1.053 s
M
12

Liam Lawson

Racing Bulls

1:42.897
+1.128 s
M
13

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:42.912
+1.143 s
M
14

Oliver Bearman

Haas

1:43.024
+1.255 s
M
15

Pierre Gasly

Alpine

1:43.171
+1.402 s
M
16

Alexander Albon

Williams

1:43.212
+1.443 s
M
17

Nico Hulkenberg

Sauber

1:43.217
+1.448 s
M
18

Lewis Hamilton

Ferrari

1:43.408
+1.639 s
M
19

Franco Colapinto

Alpine

1:45.587
+3.818 s
M
20

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:45.394
+3.625 s
M
# Kierowca Czas Opony
1

Lando Norris

McLaren

1:41.412
M
2

Max Verstappen

Red Bull

1:41.583
+0.171 s
M
3

Charles Leclerc

Ferrari

1:41.786
+0.374 s
M
4

Esteban Ocon

Haas

1:41.801
+0.389 s
M
5

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:41.901
+0.489 s
M
6

Pierre Gasly

Alpine

1:41.949
+0.537 s
M
7

Oliver Bearman

Haas

1:42.019
+0.607 s
M
8

Carlos Sainz

Williams

1:42.051
+0.639 s
M
9

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:42.088
+0.676 s
M
10

Oscar Piastri

McLaren

1:42.128
+0.716 s
M
11

Liam Lawson

Racing Bulls

1:42.169
+0.757 s
M
12

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:42.184
+0.772 s
M
13

George Russell

Mercedes

1:42.330
+0.918 s
M
14

Fernando Alonso

Aston Martin

1:42.453
+1.041 s
M
15

Lance Stroll

Aston Martin

1:42.832
+1.420 s
M
# Kierowca Czas Opony
1

Oscar Piastri

McLaren

1:40.510
S
2

Max Verstappen

Red Bull

1:40.987
+0.477 s
S
3

Lando Norris

McLaren

1:41.128
+0.618 s
S
4

Charles Leclerc

Ferrari

1:41.278
+0.768 s
S
5

Esteban Ocon

Haas

1:41.565
+1.055 s
S
6

Carlos Sainz

Williams

1:41.761
+1.251 s
S
7

Oliver Bearman

Haas

1:41.857
+1.347 s
S
8

Pierre Gasly

Alpine

1:41.959
+1.449 s
S
9

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:41.971
+1.461 s
S
10

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:42.176
+1.666 s
S
# Kierowca Czas Liczba okrążeń
1

Oscar Piastri

McLaren

1:40.510
11
2

Max Verstappen

Red Bull

1:40.987
+0.477 s
9
3

Lando Norris

McLaren

1:41.128
+0.618 s
12
4

Charles Leclerc

Ferrari

1:41.278
+0.768 s
12
5

Esteban Ocon

Haas

1:41.565
+1.055 s
12
6

Carlos Sainz

Williams

1:41.761
+1.251 s
11
7

Oliver Bearman

Haas

1:41.857
+1.347 s
12
8

Pierre Gasly

Alpine

1:41.959
+1.449 s
12
9

Isack Hadjar

Racing Bulls

1:41.971
+1.461 s
11
10

Gabriel Bortoleto

Sauber

1:42.176
+1.666 s
12
11

Liam Lawson

Racing Bulls

1:42.169
+1.659 s
9
12

Yuki Tsunoda

Red Bull

1:42.184
+1.674 s
9
13

George Russell

Mercedes

1:42.330
+1.820 s
8
14

Fernando Alonso

Aston Martin

1:42.453
+1.943 s
7
15

Lance Stroll

Aston Martin

1:42.832
+2.322 s
8
16

Alexander Albon

Williams

1:43.212
+2.702 s
6
17

Nico Hulkenberg

Sauber

1:43.217
+2.707 s
6
18

Lewis Hamilton

Ferrari

1:43.408
+2.898 s
6
19

Franco Colapinto

Alpine

1:43.587
+3.077 s
6
20

Andrea Kimi Antonelli

Mercedes

1:45.394
+4.884 s
6
Galeria

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

8 KOMENTARZY
avatar
sty77

25.07.2025 18:11

1

0

A ja nie do końca jestem pewien że to Piastri wygra jutrzejszy sprint . Myślę że te ustawienie docisku McL może być strzałem w kolano ,ok jest przepaść w czasie okrążenia ale ta przepaść jest w jednym ,krętym środkowym sektorze (gdzie wyprzedzanie raczej będzie niemożliwe) . Max  i nie tylko on ale i wielu kierowców postawili na mniejszy docisk w wyniku czego byli aż pół sekundy szybsi w pierwszym sektorze. 

Jak dla mnie to może być klucz do wygranej i myślę że już na pierwszym okrążeniu po wyjściu z Raidillon na prostą bez DRS zaczną się tasowania .

Pozdro fani .


avatar
DanRicc

25.07.2025 21:10

0

@sty77

 

Nie do końca się zgodzę. Już nie raz było tak, że bolid szybszy w krętej części toru, wypracowywał sobie na tyle dużą przewagę, że był w stani odeprzeć atak szybszego na prostej. Zobaczymy co będzie jutro, ale stawiam na 8 pkt. Oscara. 


avatar
kiwiknick

26.07.2025 12:30

0

@DanRicc  a ja na Maxa ;-)


avatar
jan5a

26.07.2025 03:31

0

@sty77  może tak być faktycznie, że Ver łyknie piastriego po starcie na prostej kemmel. Ale.... jak będzie sucho, to będzie duża różnica w tempie dla MClarena, kiedy się zaczną zużywać opony w autach z małym dociskiem, ale też jest szansa na opady. A wtedy to z dużym dociskiem, nie będzie podejścia. 


avatar
Supersonic

25.07.2025 18:25

1

1

Piastri pobił rekord W11, a więc być może najdoskonalszego bolidu wszechczasów, ale będzie miał problem z Verstappenem, który na prostych jest nie do zdarcia. A Spa to tor bliższy Monzy niż Silverstone, więc Max powinien być bardziej konkurencyjny. 

Czemu Hamilton tak po prostu stał i czekał, skoro był w takim miejscu w którym mógł spokojnie wrócić na tor nie patrząc na innych? Tym bardziej, że i tak był już wyeliminowany, więc nic by nie zyskał na żółtych flagach, a tylko innym przeszkodził.


avatar
ochman86

25.07.2025 22:11

0

Widzieliście wywiad z HAM bezpośrednio po odpadnięciu z SQ1? Facet był totalnie zdruzgotany tym co się stało. Nawet mu się nie dziwię, odcięło tył i to by było na tyle...


avatar
jan5a

26.07.2025 03:32

1

0

@ochman86  męczy, niech sobie da spokój po tym sezonie. 


avatar
Dominik 123

26.07.2025 11:15

0

@jan5a  oczywiście jak pisałem że się Hamilton kończy to mnie dzieciarnia minusuje. Chyba musi przyjeżdżać regularnie poza dziesiatką żeby przejrzeli na oczy.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.